Gry z fiszkami DIY.

Czy macie swoje ulubione gry z fiszkami, które zawsze się sprawdzają? Czy też tak jak ja, sami tworzycie swoje fiszki? Jeśli tak mam dla Was fajne narzędzie, które znalazłam  w skarbnicy internetowej Google 😊 – generator fiszek kitzkikz. Dodam jeszcze, że jest to najłatwiejszy generator jaki znam. Co prawda są to fiszki tylko ze słowami, bez obrazków, ale takie też znajdują świetne zastosowanie na moich zajęciach. Możecie je tworzyć w formie pytań i odpowiedzi; słówek z tłumaczeniem lub podzielić fiszki na różne kategorie.

Na filmiku pokaże Wam kilka gier z zastosowaniem świeżo wyprodukowanych fiszek, które podzieliłam na części mowy, bo akurat to przerabiałam ostatnio na swoich zajęciach.

Opis gier:

Jeśli znasz popularną grę magików, w której pod jednym z trzech kubków znajduje się piłka i musisz podążać wzrokiem za kubkiem aby zapamiętać gdzie jest piłka, możesz fajnie wykorzystać tę ‘sztuczkę’ na swoich zajęciach.

Oczywiście zamiast piłki pod kubkiem wkładamy fiszkę. Ja swoje podzieliłam na części mowy: noun, verb and adjective. Zadaniem ucznia jest wybrać, którą część mowy chce odszukać lub wskazać na kubeczek z częścią mowy, którą wy wybierzecie. Ja wkładam 3 fiszki z różnymi częściami mowy pod 3 kubeczki, a uczeń śledzi wzrokiem kubeczek z wybraną częścią mowy.

Jeśli znajdzie kartę, nie wygrywa automatycznie. Musi mi udowodnić, że zna to słowo i użyć je w zdaniu, jeśli wybierze czasownik lub rzeczownik lub np. podać synonim lub antonim, jeśli wybierze przymiotnik. Zadania dobieracie w zależności od poziomu grupy i słów, które przygotowaliście. Możecie również poprosić o poprawną wymowę jeśli stworzycie fiszki z trudniejszym słownictwem, lub o stworzenie czasownika frazowego.

Jeśli wykorzystacie ten pomysł na zajęciach grupowych, uczeń który wykona prawidłowo zadanie, otrzymuje tę fiszkę jako punkt i po określonym czasie gry np. 10 minutach, gracz z największą liczbą kart wygrywa.

Gra na ćwiczenie ze słuchu.

Najpierw wybierz piosenkę, najlepiej jakiś popularny, lubiany przez dzieci utwór. Przygotuj sobie fiszki ze słownictwem z tej piosenki. Rozdaj dzieciom po kilka fiszek i włącz piosenkę. Poproś dzieci, aby podniosły fiszkę do góry jeśli usłyszą dane słowo.

Do tego ćwiczenia możesz użyć jednostronnych lub dwustronnych kart ze słownictwem, ale pamiętaj, że uczniowie będą nasłuchiwać określonych słów lub zwrotów, więc upewnij się, żeby słowa, które otrzyma uczeń nie znajdowały się jedno po drugim w tekście piosenki.

Następnie odtwórz utwór lub klip filmowy, w którym używane są słowa docelowe. Kiedy uczeń słyszy jego lub jej słowo, powinien wstać i trzymać swoją kartę nad głową.

Ta gra ma na celu zmotywowanie uczniów do uważnego słuchania. Zobaczycie dzieciaki będą świetnie się bawić, nie tylko uważając na własne słowa, ale także pilnując swoich kolegów z grupy, którzy mogą po prostu przegapić okazję, aby unieść własną  fiszkę.

Zabawy w grupach starszych.

Przy użyciu tego generatora możecie też przygotować fiszki z rozsypanką wyrazową i poprosić dzieci aby w grupach utworzyły historyjkę z wyrazów, które np. wylosują. Jest przy tym zazwyczaj dużo śmiechu bo dzieciaki mają bardzo śmieszne pomysły. Waszym zadaniem jest oczywiście przygotowanie ciekawych, w tym śmiesznych wyrazów, które Wasze dzieciaki będą potrafiły użyć w z daniu.

Mam nadzieję, że robienie fiszek od teraz będzie już tylko przyjemnością. Pamiętajcie im więcej zabawy na zajęciach tym lepiej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *